niets laat ons
PVB en PAB Budgethouders
Heb je een handicap en de meerderjarige leeftijd bereikt, dan is het mogelijk om een persoonsvolgend budget (PVB) aan te vragen. Met het PVB krijg je jaarlijks een bedrag ter beschikking waarmee je zorg en ondersteuning kunt bekostigen.
Het verschil tussen een PVB en PAB?
Het Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) is hetzelfde als het Persoonsvolgend Budget (PVB), maar het richt zich op verschillende doelgroepen. PVB is bedoeld voor meerderjarigen met een handicap, terwijl PAB gericht is op minderjarige personen met een handicap.
Aanvraagprocedure PVB
Wil je als persoon met een beperking een persoonsvolgend budget ‘PVB’ aanvragen bij het Vlaams Agentschap voor personen met een Handicap (VAPH)? Volg deze stappen voor de aanvraagprocedure:
- Informatie verzamelen: verzamel alle nodige informatie over je zorgbehoeften en levenssituatie.
- Contact met Dienst Ondersteuningsplan (DOP): neem contact op met de Dienst Ondersteuningsplan (DOP) voor begeleiding bij het opstellen van je persoonlijk ondersteuningsplan.
- Dien je ondersteuningsplan in: dien je ondersteuningsplan in bij het VAPH.
- Multidisciplinair onderzoek: is je ondersteuningsplan goedgekeurd door het VAPH, laat je door een multidisciplinair team in een verslag de zorgzwaarte inschatten.
- Beoordeling: het VAPH deelt per brief de voorlopige beslissing mee.
Welke hulp kan je betalen via jouw PAB/PVB?
Via het assistentiebudget, kan je uiteenlopende vormen van ondersteuning financieren. Zowel thuis, op school als op het werk.
Er zijn heel wat manieren om overeenkomsten af te sluiten om zorg en ondersteuning te krijgen in het dagelijks leven. Het begrip ‘zorg en ondersteuning’ kan ruim geïnterpreteerd worden.
De zorg en ondersteuning moet passen binnen de PVB-ondersteuningsfuncties:
- Individuele ondersteuning
- Woonondersteuning
- Dag ondersteuning
- Oproepbare permanentie
Deeleconomie en PAB/PVB
De facturen die je van ons ontvangt voor jouw assistentie, worden door het VAPH erkend als kost en kunnen betaald worden met jouw PAB/PVB.
Bij de start ontvang je van ons de cashovereenkomst om de ondersteuning te verantwoorden. De cashovereenkomst registreer je via mijnvaph.be onder ‘natuurlijke of rechtspersoon met ondernemingsnummer’.
Als budgethouder registreer je maandelijks de gewerkte uren van de assistent en betaal je de factuur vanuit jouw budgetrekening. Wij zorgen aansluitend voor de uitbetaling van de assistent. De belasting van 10.7% wordt direct ingehouden, zodat jouw assistent geen belastingen betaalt op de inkomsten verworven uit deeleconomie.
Bij exxtra heb jij als budgethouder de regie. Er is geen limiet op het aantal assistenten dat je fiscaal voordelig kunt vergoeden. Jij bepaalt in onderling overleg met de assistent het uurloon.
Nood aan persoonlijke ondersteuning bij de opstart? Wij komen kosteloos op huisbezoek.
neem vrijblijvend contact op
Wij helpen je graag verder
Heb je vragen of wil je graag extra info? Vul onderstaand formulier in of stuur een mail naar info@exxtra.be voor advies op maat. Wij helpen je graag verder!
Onze gebruikers spreken uit eigen ervaring
laatste nieuws
Hier blijf je op de hoogte van alle nieuwtjes uit het zorglandschap: handige, hapklare info op mensenmaat én – belangrijker nog – in mensentaal.
Nieuws
Familiedag 2024
Nieuws